Home » CrossFit Wall Ball

CrossFit Wall Ball


Het kan zijn dat je nog nooit hebt gehoord van een wall ball. Als je aan CrossFit doet heb je hoe dan ook al weleens van deze wall ball gehoord. De sport kan namelijk niet zonder de wall ball. Het is een vrij simpel attribuut, waar je ontzettend veel verschillende oefeningen mee kan doen. De input voor workouts wordt daarmee vrijwel eindeloos. Wat een wall ball nou precies is en wat jij er mee kan doen, dat lees je hieronder.

CrossFit wall ball

Een CrossFit wall ball

Een wall ball, ook wel medicine ball genoemd, is simpelweg een bal die je kan gebruiken in de gym. Daarnaast is het ook een ideaal trainingsattribuut om thuis te hebben voor je home workout. Wall balls worden met name vaak gebruikt voor CrossFit, andere vormen van functional training en ook voor krachttraining. Het is een grote, zachte en zware bal. De vulling en het andere materiaal kan nog weleens verschillen. De vulling bestaat over het algemeen echter uit een combinatie van zand en wol. De buitenkant is van kunststof of leer. De ballen zijn vanaf 1 kilo al te verkrijgen, en lopen op tot boven de 10 kilo. De meest gebruikte gewichten bij CrossFit zijn echter 6 en 9 kilo. Mannen gebruiken vaak 9 kilo, vrouwen vaak 6 kilo.

De wall ball oefening

Een wall ball is niet alleen een accessoire om mee te trainen, het is ook een beruchte oefening binnen CrossFit. De basis van CrossFit is natuurlijk functioneel fit worden. Men bedoeld hiermee dat je op alle gebieden fit moet zijn, en bewegingen en oefeningen zoveel mogelijk overlap naar dagelijkse bewegingen moeten hebben. Op die manier kun je jezelf door middel van trainen klaarstomen voor je dagelijkse bezigheden. Bij een CrossFit wall ball workout is dat goed gelukt.

Je begint namelijk met een squat. Dat is een oefening die je de hele dag door doet. Elke keer wanneer je op staat van een stoel of van de wc voer je eigenlijk een squat uit. Daarnaast hou je de ball voor je vast, wat het dragen of tillen van iets simuleert. Het uitgooien van de ball geeft je de kracht om iets explosief weg te duwen. Het opvangen zorgt ervoor dat je iets van grote hoogte kunt pakken, en dit gewicht kunt controleren. Het RX gewicht, het voorgeschreven gewicht binnen CrossFit, valt bij deze oefening reuze mee. Het CrossFit wall ball gewicht voor mannen is 9 kilo, voor vrouwen 6 kilo. De CrossFit wall ball hoogte is 2,75 (vrouwen) of 3 meter (mannen).

Het lijkt hierdoor wellicht een eenvoudige oefening, maar dat is het zeker niet. De vraag is eigenlijk vooral wat het als eerste begeeft. Je ademhaling of het stoppen van je spieren door verzuring. Je werkt hiermee tegelijkertijd aan je spieruithoudingsvermogen en je VO2-max. Dit maakt het ideale en uitdagende oefening. Met name je conditie wordt er toch wel flink mee getraind. Je vindt deze oefening ook nooit in kleine aantallen terug in een workout. Daarom train je dus vooral je uithoudingsvermogen met een wall ball workout.

Lees ook: deze 15 uitdagende CrossFit workouts moet je geprobeerd hebben.

Voordelen van een wall ball workout

  • Je traint meerdere spieren tegelijk. Denk aan je armen, benen, core en billen.
  • Het is goed voor je conditie, kracht en balans.
  • Het is betaalboor voor een home gym, en vraagt weinig ruimte.
  • Er is ontzettend veel variatie mee mogelijk.
  • Het wordt vaak gebruikt om blessures te voorkomen of om weer op te trainen na een blessure.


Workout met een wall ball

Er zijn ontzettend veel Crossfit workouts met een wall ball. Twee bekende voorbeelden van een medicine ball workout zijn Karen en Morrison. Karen werkt goed aan het einde van een zware krachttraining. Het is simpelweg zo snel mogelijk 150 wall balls uitvoeren, met 9 of 6 kilo. Morrison is een zware workout, met name voor je uithoudingsvermogen. Deze doe je 50-40-30-20-10 reps for time. Je doet de volgende oefeningen:

  • Wall Ball Shots (9kg)
  • Box Jumps (61cm)
  • Kettlebell Swing (24kg)

Goede wall balls

Er zijn ontzettend veel wall balls verkrijgbaar, van veel verschillende merken. Er zijn veel goede opties, maar om je wat op weg te helpen hebben we er een aantal op een rijtje gezet.

Tunturi Wall Ball, rood van 6 kilo

Tunturi is een merk dat altijd producten van goede kwaliteit heeft. Deze medicine ball is geen uitzondering. Hij is verkrijgbaar in 6,8 of 10 kilo.

Prijs: Koop deze wall ball hier op Bol.com.

DoubleUnders, 9 kilo wall ball

Deze professionele wall ball van DoubleUnder is geheel zwart en weegt 9 kilo. Een perfecte wall ball om mee te trainen.

Prijs: Koop deze wall ball hier op Bol.com.

De Lifemaxx Crossmaxx Pro wall ball

Deze is verkrijgbaar in zowel 6 als 9 kilo. Daarmee is het voor zowel mannen als vrouwen geschikt. Lifemaxx biedt ook altijd goede kwaliteit, en dat geldt ook voor deze wall balls.

Prijs: Koop deze wall ball hier op Bol.com.

1 reactie op “CrossFit Wall Ball”

  1. Pingback: 15 uitdagende CrossFit workouts die je geprobeerd moet hebben

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.