Home » Dit is het beste CrossFit materiaal voor thuis

Dit is het beste CrossFit materiaal voor thuis

Als je op dit moment overweegt om een eigen CrossFit home gym in te gaan richten, ga je het liefste zo effectief mogelijk om met de ruimte die je hebt. Op het gebied van CrossFit materiaal thuis zijn er een aantal musthaves die zeker niet mogen ontbreken. We hebben de zes belangrijkste attributen voor je op een rijtje gezet.

CrossFit materiaal thuis

Speed rope

Een speed rope lijkt qua ontwerp erg op een springtouw. Echter is het grote verschil met een traditioneel springtouw, dat het touw gemaakt is van dun staaldraad. Ook zijn de handvatten van aluminium gemaakt, wat ervoor zorgt dat je profiteert van veel grip en de speed rope is erg makkelijk schoon te houden. Door het touw van dun staaldraad, maak je sneller meer snelheid. Ook kost het je minder energie om het touw in beweging te houden. Dit maakt een speed rope erg geschikt voor een training op hoge intensiteit. De double-under is een typische CrossFit oefening waarbij je het touw twee keer rond laat gaan voordat je weer op de grond land.

Pull up bar

Met een pull up bar kun je thuis de nodige uurtjes stoppen in het perfectioneren van jouw CrossFit pull up. De meeste pull up bars monteer je thuis aan de deur of muur. Let er wel op dat je ongeveer 50 tot 60 centimeter ruimte boven de pull up bar over moet houden. Dit omdat je op deze manier voorkomt dat je je hoofd stoot aan het plafond.

Wall ball

De naam van dit CrossFit product zegt het eigenlijk al, het doel van een wall ball is om de bal tegen de muur aan te gooien en weer op te vangen. Je gooit de bal boven je hoofd in een squat positie en vangt de bal vervolgens weer op in een squat positie. Een wall ball is in verschillende gewichtsklassen te verkrijgen, waardoor er voor zowel de beginnende sporter als voor de meer ervaren sporter een geschikte model te bestellen is.

Kettlebell

Voor een lesje CrossFit thuis mag een kettlebell natuurlijk niet ontbreken. Deze onwijs fijne aanwinst kun je voor een erg breed scala aan oefeningen inzetten. Hierbij kun je denken aan lunges, squats, goblet squats, snatches, shoulder presses en het zwaaien met een kettlebell. Hierdoor kun je je trainingen lekker afwisselen en zet je je spieren flink aan het werk. Startende vrouwelijke sporters kunnen een gewicht hanteren tussen de 8-12 kilogram, voor heren ligt het beginnende gewicht tussen de 15-20 kilogram net even wat hoger.

Weight vest

Trainen met eigen lichaamsgewicht is binnen de CrossFit wereld natuurlijk erg geliefd. Maar wat als je kunt trainen met net even wat extra gewicht? Een weight vest leent zich daar perfect voor. Je traint met een gewichtsvest je spieren net even wat harder en de meeste modellen zijn voorzien van uitneembare gewichten. Hierdoor maak je iedere training zo zwaar mogelijk als je dat zelf wenst.

Squat rack en barbell voor de krachtpatsers

Op het gebied van CrossFit materiaal kopen is een squat rack met een barbell de ultieme droom voor krachtpatsers. Let er wel op dat je voor deze aankoop beschikt over voldoende ruimte bij jou in huis. Het rek neemt immers aardig wat ruimte in beslag. Een squat rack is erg gemakkelijk in elkaar te zetten en biedt voldoende stabiliteit op een barbell goed te kunnen laten rusten. Tip! Je kunt een barbell stang ook laten rusten op het squat rack en hier vervolgens push-ups mee oefenen, door jezelf naar de stang toe te drukken. Door keer op keer de stang iets lager te leggen, maak je binnen no-time een goed gecontroleerde push-up.

Meer inspiratie nodig? Hier vind je de beste CrossFit oefeningen voor thuis.

2 reacties op “Dit is het beste CrossFit materiaal voor thuis”

  1. Pingback: CrossFit ringen: oefeningen, voordelen en de beste ringen

  2. Pingback: CrossFit Wall Ball -

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.